O nás
Mateřská škola Ptení je umístěná v dvoupatrové budově, ve středu obce, v blízkosti OÚ a kostela. Předškolní zařízení je součástí právního subjektu Základní školy a mateřské školy Ptení, jejímž zřizovatelem je obec Ptení. K mateřské škole náleží přilehlá, rozlohou veliká zahrada, která byla v létě 2020 částečně revitalizovaná a která je vybavená dle finančních možností školy. Poloha mateřské školy je v krásné lokalitě a umožňuje nám poznávací a tematické vycházky do okolí v blízkosti lesa, na statek ke koním, k zámku, k rybníku a podobně. Během let 2014/2015 prošla budova mateřské školy rozsáhlými rekonstrukcemi. V roce 2019/2020 byla rozšířena stávající budova mateřské školy o nadstavbu nad přilehlým obecním domem a tím vznikla třetí třída i s plnohodnotným technickým zázemím. Celá budova je zateplená, s novou fasádou a plastovými okny. MŠ má kapacitu 85 míst a povolená naplněnost (dle hygienických parametrů) je nyní 81 dětí. V každé třídě pracují zpravidla 2 učitelky a provozní zázemí zajišťují 2 pracovnice. Časový rozsah provozu vychází z potřeb a požadavků rodičů. Je nastavený od 6.30 do 16.30 hod. Kromě místních dětí z obce Ptení a spádových obcí Ptenský Dvorek a Holubice, navštěvují mateřskou školu děti z okolních obcí (Zdětín, Stínava). Dětem z těchto obcí je k dispozici obecní mikrobus, který je sváží do ZŠ a MŠ. S předškolními dětmi v mikrobusu jezdí rodiče, nebo zmocnění zástupci rodičů a předávají je učitelkám v MŠ. MŠ Ptení má celkem 3 třídy. Dvě heterogenní a jednu homogenní.
V přízemí budovy se nachází třída "Žabiček" která je pro děti od 2 do 5 let. O druhé patro se pak dělí třída "Motýlků", kterou navštěvují děti ve věku od 3 do 5 let a třída "Včeliček" která je určená pro předškolní děti ve věku 5 až 7 let.
ZAMĚŘENÍ ŠKOLKY
ŠVP“ Sluníčko“ je vzdělávací program je nastavený tak, abychom mohli jeho podobu neustále dotvářet vyvíjet, aby odpovídal naším záměrům, naším potřebám a požadavkům RVP PV. Tak jako sluníčko dává životodárnou energii všemu živému, tak i my chceme vytvářet pohodu, vlídné vztahy a příjemné vstřícné prostředí plné pozitivní energie a přátelství, kam se děti a jejich rodiče budou rádi vracet. „Pozitivní“ lidé žijí lépe a déle, zjišťuje výzkumný psycholog Howard Friedman. Chceme dětem zprostředkovávat poznatky a prožitky, každý den najít, vidět a poznat něco nového, formou her a zábavy vyvolat v dětech pozitivní a radostné reakce. Chceme pomoci dětem osvojit si základní cnosti: slušnost, smysl pro pořádek, pravdomluvnost, pracovitost, vytrvalost, odpovědnost, touhu po poznání – jako základ pro pozdější dobré studijní výsledky. Chceme učit děti být k sobě laskavé, s respektem k druhému, umět si vážit práce druhého, jednat samostatně a otevřeně. Učit se znát sebe sama a vědět, co je pro mě dobré a tak si budovat vlastní identitu – Umět být sám sebou! Chceme individuálně přistupovat ke každému dítěti a pomáhat jeho osobnosti růst. Koncept MŠ vychází z osvědčeného pojetí spolupráce rodiny a školky a na společném utváření harmonie mezi prostředím rodiny a MŠ. Ideálně zapojovat rodiny do procesu vzdělávání. Společně s rodinou pečovat o harmonický růst osobnosti a charakteru dětí, nepodporovat jen silné stránky individuality, nýbrž všestranný rozvoj osobnosti – chceme vychovat zdravě sebevědomé jedince, ne sobce. Protože rodina zůstává tím nejvýznamnějším prostředím, které dítěti zajišťuje socializaci, podat rodičům „pomocnou ruku, ve věci výchovy jejich dětí, pokud si o ni řeknou. Využíváme toho, že přirozený pohyb a hra je základní potřebou dítěte, připravujeme dětem aktivity vyvolávající radostné emoce. K svému záměru využijeme polohu naší MŠ, která je obklopena blízkou přírodou, lesem, loukou, rybníkem a umožní nám získat spoustu prožitků vlastním zkoumáním a experimentováním a dospět ke zjištění, že všichni jsme součástí přírody. Chceme dětem a jejich rodičům zprostředkovat kvalitní vzdělání, rozvíjející osobu dítěte ve všech oblastech (biologické, psychologické, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální) tak aby každému dítěti, když opouští mateřskou školu, bylo umožněno dospět k takové úrovni jednotlivých kompetencí, které jsou pro něho dosažitelné. Tyto oblasti jsme propojili v programu Sluníčko a realizujeme je v tzv. integračních blocích (IB), které jsou podrobně zpracovány do témat. Při rozpracování témat jsme vycházeli z prostředí okolní přírody, které je dětem blízké a které dobře znají, opírali jsme se o přirozené změny ve vývoji přírody, o tradice, svátky a společné události, které nás provázejí během jednoho kalendářního roku.
Volíme takovou vzdělávací nabídku, metody a formy práce s dětmi, které plní cíle ŠVP Sluníčko, rozvíjejí všechny okruhy vzdělávacích cílů, využívají aktivit podporující experimentování, vlastní objevování, zvídavost, tvořivost, iniciativu a učí děti hodnotit sebe i ostatní. Náš ŠVP se zabývá problematikou sociálního cítění a chování, osvojováním hodnot a vztahů, postojů a vlastností, které jsou důležité pro rozvoj osobnosti člověka, osvojováním morálních a lidských vlastností, nastavením vlastních, společně vytvořených pravidel chování, laskavým a citlivým přístupem dospělých řešit aktuálně problémy dětí a tím předcházet šikaně, rasové nesnášenlivosti a sociálního nepřijetí. Rozvíjíme dovednosti a návyky u dětí tak abychom je dovedli k samostatnosti v praktickém životě, jednak příkladem dospělého a také vhodnou motivací dětí. Víme, že přirozený pohyb a hra je základní potřebou dítěte, chceme, aby se děti cítily dobře a přistupovaly v budoucnu k životu zdravě a zodpovědně. K svému záměru využíváme polohu naší MŠ, která je obklopena blízkou přírodou, lesem, loukou, rybníkem a umožní nám získat spoustu prožitků vlastním zkoumáním a experimentováním a dospět ke zjištění, že všichni jsme součástí přírody.